Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
8 meldingen (geen file) Kans op bermbranden Zorgen over agressie tegen weginspecteurs Rijkswaterstaat Vrijdag vakantieuittocht: vroeg drukte verwacht 8 meldingen (geen file) Ernstig ongeval op A73 bij Maasbracht Pech op de snelweg: hoe te handelen Extra bevoegdheden voor weginspecteurs

Veel drukkere eerste drie maanden, situatie 80 kilometer zones verslechterd

De eerste drie maanden waren flink drukker dan het eerste kwartaal van het vorig jaar. De filedruk, de lengte van de files maal de duur, nam maar liefst 19,2 procent toe. Vooral in de tweede helft van februari en in maart was het drukker dan in 2005. In de laatste maand was het maar liefst 30% drukker dan vorig jaar.

Met stip het grootste knelpunt was Zoeterwoude-Rijndijk op de A4 in de richting van Delft. Oorzaak van de problemen daar ligt in een rijbaanversmalling, bij Hoogmade moet het verkeer van drie naar twee rijstroken. Bovendien komt daar veel verkeer de snelweg op, de invoeging verergert de problemen.

Kleinpolderplein op de A13, het afgelopen jaar het belangrijkste knelpunt, daalde naar de derde plaats in de filelijst. De op de A13 ingestelde maximumsnelheid van 100 kilometer per uur lijkt bij te dragen aan een betere doorstroming.

Minder goed gaat het met de 80 kilometer zones die op 1 november van het vorig jaar zijn ingesteld. Op deze trajecten gezamenlijk steeg de filedruk met 28,8 procent, bijna tien procentpunt méér dus dan op de rest van het wegennet. In de analyse van de eerste zes weken was het verschil nog vijf procentpunt, dat betekent dat de situatie op deze wegvakken verergert.

Negatieve uitschieters zijn de A20 bij Rotterdam richting Gouda (een stijging van 33,7 %) en de A12 bij Utrecht richting Den Haag (een stijging van 38,2 %).

De zone op de A12 bij Voorburg richting Den Haag spant echter de kroon: de filedruk vervijfvoudigde daar bijna. Oorzaken zijn waarschijnlijk een combinatie van de 80 kilometer zones, de medio vorig jaar geopende spitstroken op het Prins Clausplein, die voor meer verkeer en een moeilijke voegbeweging zorgen, en een overbelaste afrit Voorburg.

Alleen op de A10-west is het effect, zij het beperkt, positief.

In juli 2005 is Rijkswaterstaat begonnen met het automatisch detecteren van files. De VID heeft eind 2005 becijferd dat voor 1 juli ongeveer 25% van de filedruk werd gemist. Bij vergelijkingen als bovenstaand worden cijfers van voor 1 juli 2005 standaard gecorrigeerd voor deze trendbreuk.

Laatst gewijzigd: 3 april 2006, 11:48
PP

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
19-07-19, 10:10

Spitsverwachting

vr 19 juli (Ochtend)
(vrijwel) geen spits

Vrijdagochtend en zomervakantie. Dat betekent nauwelijks files tijdens de ochtendspits. In de loop van de ochtend/begin van de middag wordt het snel drukker met vakantiegangers. Maar omdat een groot deel van het land al vakantie heeft verwachten we geen grote problemen.

Bij (vrijwel) geen spits wordt tot 75 km verwacht. Enkele files op de zwaarste knelpunten.

vr 19 juli (Avond)
reguliere spits

De derde (en laatste) vakantietuittocht van de zomer. Vanaf komende week zijn ook de scholen in de schoolregio Midden dicht en dat zien we vanmiddag terug op de weg. De eerste files ontstaan vanmiddag vroeg (rond 12.00 uur). Rond 17.00 uur zien we de meeste vertragingen teruglopen. De meeste files voorzien we in Midden-Nederland, de noord-zuidroutes.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.