Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
12 meldingen, waarvan 2 files (5 km) Hele avondspits hinder door ongeluk met truck A73 Stoppen op de vluchtstrook bij regen: wat adviseren we Drukte verwacht vanwege Duitse feestdag 12 meldingen, waarvan 2 files (5 km) Controle op roodkruisnegatie en snelheid bij wegwerkzaamheden A2 Verkeershinder door gat in de A27 bij Gorinchem A2 en A7 dicht door ongevallen

Opnieuw forse toename filedruk in eerste kwartaal

In de eerste drie maanden is de filedruk met bijna twintig procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2006. De stijging vond zowel plaats bij de belangrijkste 50 knelpunten als in de rest van Nederland. Vooral in de eerste twee maanden van het kwartaal was het drukker; de drukste dag was 18 januari. Die dag hield een zware storm het verkeer in zijn greep en ontstond bijna vijf procent van de filedruk in deze periode.

Het eerste kwartaal van 2007 was het drukste eerste kwartaal ooit. In drie jaar nam de filedruk met 35% toe. Het lijkt er op dat het verschil in filedruk tussen de verschillende seizoenen steeds kleiner wordt.

Filedruk, ook wel filezwaarte genoemd, is het aantal kilometers file maal de duur ervan.

Naast een toename van het autoverkeer speelt ook mee dat januari en februari meer neerslag kenden dan normaal. Bij regen houden automobilisten meer afstand dan anders en daardoor is er minder ruimte op de weg.

De extra aandacht bij de fileregistratie die wordt besteed aan het benoemen van oorzaken van individuele files werpt zijn vruchten af: van bijna 19% is nu een specifieke oorzaak bekend anders dan verkeersaanbod door spitsverkeer. Circa 8% van die filezwaarte wordt nu toegeschreven aan wegwerkzaamheden, tegen ruim vijf procent in het eerste deel van 2006. Dat lijkt echter eerder te worden veroorzaakt door beter gegevensmateriaal dan door een toename van de oorzaak zelf.

In de top 10 van grootste knelpunten valt Culemborg op de A2 richting Den Bosch op. In 2006 al sterk gegroeid, nu al op nummer vier in de file top 10. De rijstrookvermindering van drie naar twee rijstroken vormt steeds meer een flessenhals. Op het traject Utrecht . Den Bosch is de filedruk in een jaar gegroeid met maarliefst zestig procent.

Het belangrijkste knelpunt van het eerste kwartaal blijft Zoeterwoude-Rijndijk op de A4 richting Delft, hoewel de filedruk daar licht daalde. Mogelijk heeft het niet openen van de Brug over de Oude Rijn door een defect in de eerste maanden van het jaar een positief effect op het ontstaan van files bij dat knelpunt.

Laatst gewijzigd: 2 april 2007, 15:28
pp

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
19-06-19, 21:01

Spitsverwachting

do 20 juni (Ochtend)
reguliere spits

Een bewolkte start van de dag. Tijdens de spits blijft het wel droog, na de spits neemt de kans op een bui toe. Tijdens de ochtendspits verwachten we dan ook geen bijzonderheden die voor extra drukte kunnen zorgen.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.

do 20 juni (Avond)
zware spits

Waar het tussen de spitsen kans was op een bui, blijven we daar ook tijdens de avondspits van verschoond. Alleen aanrijdingen kunnen er voor zorgen dat de spits uiteindelijk drukker verloopt.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.