Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
3 meldingen (geen file) Pech? Laat je voertuig niet onbeheerd achter Komende nacht grote kans op strooiacties Lange file op A9 na meerdere ongelukken 3 meldingen (geen file) De A2 dicht bij Eindhoven na ernstig ongeval Enorme file op de A16 richting Rotterdam Het verschil tussen een spoedreparatie en noodreparatie

Recordspits... of toch niet

Wie de cijfers van de spits van dinsdagochtend ziet, is snel geneigd te denken aan een record. In de media wordt daar ook al over gesproken. Nu is de neiging inderdaad groot om de cijfers van de afgelopen jaren met elkaar te vergelijken, maar dat is niet helemaal eerlijk.

De drukste ochtendspits tot nog toe stond op 8 februari 1999. Met het hoogtepunt van 975 km file stond vrijwel het hele land vast. Die 975 km file werd handmatig opgetekend op voornamelijk de snelwegen die voorzien waren van verkeerssignalering (waar matrixborden boven de rijstroken hangen). Door de drukte werd er hier en daar wel een file gemist, zicht op andere snelwegen was er veel minder. En het onderliggend wegennet (de N wegen) kwamen in het plaatje helemaal niet voor. Terwijl bekend is dat het verkeer ook daar muurvast stond.

In de jaren daarna is er veel veranderd. Zo is sinds halverwege 2005 de inwinning van files grotendeels geautomatiseerd. Daarbij werd ook het werkingsgebied uitgebreid, zodat een veel groter deel van het snelwegennet werd meegenomen. Destijds is becijferd dat het effect op de filedruk (lengte x duur van de file) ongeveer 1,5 was.

Na 2005 is steeds meer geinvesteerd in inwinning op de N-wegen. Verschillende overheden zijn gaan samenwerken in de NDW en daarnaast heeft de VID een eigen netwerk van Bluetooth inwinning uitgerold (een netwerk dat overigens steeds verder uitbreidt). Uit deze nieuwe inwinning komen geen files, maar reistijden. Die geven voor de actuele situatie een beter beeld voor de weggebruiker. Voor de statistieken is reistijd echter een veel minder bruikbaar middel.

Al met al betekent dit dat de 943 kilometer file die er dinsdagochtend stond zich maar moeilijk laat vergelijken met de 975 kilometer uit 1999. Daarvoor moet je dat cijfer omrekenen naar wat er met de huidige inwin-technieken destijds op de snelweg aan file zou zijn gemeten. Doe je dat naar eer en geweten, dan kom je uit op een getal tussen de 1100 en de 1300 kilometer.

Het fileleed op de N-wegen blijft dan nog steeds buiten beschouwing, Op het hoogtepunt van de ochtendspits werd van ruim 80 plekken vertraging gemeld. Hoeveel weggebruikers daarvan hinder hebben ondervonden is niet bekend, de resulterende filelengte daarmee evenmin.

Laatst gewijzigd: 18 januari 2013, 08:38
FM

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
21-11-19, 21:11

Spitsverwachting

vr 22 november (Ochtend)
(vrijwel) geen spits

Er kan wat lichte regen vallen volgens de weerdiensten, maar op de vrijdagochtend is het standaard erg rustig op de weg. Veel effect heeft het weer dus niet op het verkeer.

Bij (vrijwel) geen spits wordt tot 75 km verwacht. Enkele files op de zwaarste knelpunten.

vr 22 november (Avond)
zware spits

De vrijdagmiddagspits begint traditiegetrouw vroeg. Rond de lunch ontstaan de eerste files en vanaf dat moment stijgt de drukte. De spits houdt hierdoor dus lang aan, met veel dagelijkse drukte.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.