Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
11 meldingen, waarvan 2 files (5 km) Hele avondspits hinder door ongeluk met truck A73 Stoppen op de vluchtstrook bij regen: wat adviseren we Drukte verwacht vanwege Duitse feestdag 11 meldingen, waarvan 2 files (5 km) Controle op roodkruisnegatie en snelheid bij wegwerkzaamheden A2 Verkeershinder door gat in de A27 bij Gorinchem A2 en A7 dicht door ongevallen

Bestaand asfalt beter benutten

Camera's in de buurt

Ten noorden van de Coentunnel, op de A7 en de A8 worden volgend jaar nieuwe spitsstroken aangelegd. Deze maatregel zorgt vanaf eind 2015 voor een betere doorstroming en minder files. Het asfalt ligt er al, alleen nu nog als vluchtstrook.

Nieuwe spitsstroken A7 en A8

In de directe omgeving van het project Coentunnel/Westrandweg starten eind 2014 de werkzaamheden aan de spitsstroken op de A7 en de A8. De bestaande spitsstrook in noordelijke richting op de A7 tussen het knooppunt Zaandam en Purmerend-Zuid wordt verlengd en zal al beginnen vanaf het tankstation langs de A8. In zuidelijke richting komt er een spitsstrook op de A7 en de A8 tussen de toerit Purmerend-Zuid en de aansluiting van de afrit Zaanstad-Zuid (N516).

Betere doorstroming en minder filevorming

Met de verlenging en uitbreiding zal de doorstroming van het verkeer ten noorden van de Coentunnel verbeteren. Ook de knelpunten rondom Zaandam nemen dan af. In de eindsituatie kunnen weggebruikers dan tijdens de ochtend- en avondspits de vluchtstrook als extra rijstrook gebruiken.

Het asfalt ligt er al

Marjolein Kaandorp, projectleider van Rijkswaterstaat voor de A7 en de A8, is verantwoordelijk voor het onderzoekstraject in de fase die voorafgaat aan de realisatie van de spitsstroken. Er wordt onder andere gekeken naar de effecten van luchtkwaliteit en geluid. Daar kunnen eventueel meer maatregelen uit volgen. Dat weggebruikers iets van de werkzaamheden gaan merken, lijkt haar onvermijdelijk, maar het asfalt ligt er al en de meeste pechhavens zijn ook aanwezig. Deze zijn nodig om de veiligheid te waarborgen op het moment dat de vluchtstrook ingezet wordt als rijstrook.

Beter Benutten

De aanleg van de spitsstroken is een van de maatregelen in de regio Amsterdam, in het kader van het programma Beter Benutten. In dit programma werken Rijkswaterstaat, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, regionale overheden en het bedrijfsleven samen aan een beter gebruik van de bestaande infrastructuur. Niet alleen nieuwe wegen of de uitbreiding van bestaande knooppunten hebben een gunstig effect op de doorstroming. Met doordachte en efficiënte maatregelen, per regio toegespitst op de knelpunten en reizigersstromen, bereik je dat ook.

Foto: (c) VID
Laatst gewijzigd: 27 december 2013, 20:46
MB

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
19-06-19, 21:46

Spitsverwachting

do 20 juni (Ochtend)
reguliere spits

Een bewolkte start van de dag. Tijdens de spits blijft het wel droog, na de spits neemt de kans op een bui toe. Tijdens de ochtendspits verwachten we dan ook geen bijzonderheden die voor extra drukte kunnen zorgen.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.

do 20 juni (Avond)
zware spits

Waar het tussen de spitsen kans was op een bui, blijven we daar ook tijdens de avondspits van verschoond. Alleen aanrijdingen kunnen er voor zorgen dat de spits uiteindelijk drukker verloopt.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.