Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
17 meldingen (geen file) Kans op bermbranden Zorgen over agressie tegen weginspecteurs Rijkswaterstaat Vrijdag vakantieuittocht: vroeg drukte verwacht 17 meldingen (geen file) Ernstig ongeval op A73 bij Maasbracht Pech op de snelweg: hoe te handelen Extra bevoegdheden voor weginspecteurs

Meer vrachtverkeer op Nederlandse snelwegen door Belgische tolheffing

De invoering van de Belgische tolheffing per 1 april voor trucks leidt tot meer vrachtverkeer op de Nederlandse wegen. Dat blijkt uit een analyse van de VID. Het lijkt er op dat transportbedrijven proberen het aantal kilometers in België te beperken, om zo tolkosten te besparen. Dat betekent wel dat het aantal in Nederland afgelegde voertuigkilometers stijgt.

De VID bekeek de verkeersintensiteit op vier routes van en naar de Antwerpse haven, waarbij de hoeveelheid vrachtverkeer is vergeleken met een jaar eerder. Het gaat om de grensovergangen bij de A4, de A16, de A67 en de A76.

Verder doorrijden

De hoeveelheid vrachtverkeer op de A4 bij Ossendrecht is sinds de invoering van de tolheffing met bijna 10% gestegen. Op de A16 (Hazeldonk) is een fikse daling van ruim 7% gemeten. Omdat ook op de A58 bij Etten-Leur (+7,8%) een stijging is te zien lijkt het er op dat vrachtverkeer in grote getale een of meerdere grensovergangen in westelijke richting opschuift. Bovendien wordt er netto minder verkeer op de snelwegen bij de grensovergangen waargenomen: iets dat wijst op het frequenter gebruik van de kleinere grensovergangen op bijvoorbeeld N-wegen.

Hetzelfde effect is te zien op de grensovergang op de A76 in Limburg. De hoeveelheid vrachtverkeer bij Stein (A76) nam met 5% af, terwijl er op de A67 (bij Hapert) een (in omvang) vergelijkbare stijging zichtbaar is. Omdat op de A58 bij Tilburg ook een behoorlijke stijging (+5,4%) zichtbaar is, heeft het er alle schijn van dat een deel van de vrachtwagens die normaal de A67 naar België nemen verder doorrijden.

Effect waarschijnlijk blijvend

Vanuit Antwerpen naar het Duitse Roergebied (en vice versa) is rijden via de A67 niet ver om, maar op een enkele reis scheelt het t.o.v. de A76 wel bijna 50 ‘tolkilometers’. Het betekent dat de Nederlandse oost-west-routes wel merkbaar drukker zijn geworden. Het is niet onwaarschijnlijk dat dit effect blijvend is, waardoor de filedruk in Limburg en Noord-Brabant sneller zal stijgen. Vooral de A58 is hiervoor kwetsbaar. Deze weg is op veel plaatsen in Brabant nu al overbelast en telt doorgaans slechts 2x2 rijstroken.

Voor de vergelijking is gebruik gemaakt van een feestdagvrije periode in april. Om uit te sluiten dat het effect (deels) wordt veroorzaakt door conjuctuur-effecten is een meetpunt op de A15 bij Rotterdam als referentie gebruikt.

Foto: (c) RWS
Laatst gewijzigd: 10 mei 2016, 07:33
FB

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
19-07-19, 10:17

Spitsverwachting

vr 19 juli (Ochtend)
(vrijwel) geen spits

Vrijdagochtend en zomervakantie. Dat betekent nauwelijks files tijdens de ochtendspits. In de loop van de ochtend/begin van de middag wordt het snel drukker met vakantiegangers. Maar omdat een groot deel van het land al vakantie heeft verwachten we geen grote problemen.

Bij (vrijwel) geen spits wordt tot 75 km verwacht. Enkele files op de zwaarste knelpunten.

vr 19 juli (Avond)
reguliere spits

De derde (en laatste) vakantietuittocht van de zomer. Vanaf komende week zijn ook de scholen in de schoolregio Midden dicht en dat zien we vanmiddag terug op de weg. De eerste files ontstaan vanmiddag vroeg (rond 12.00 uur). Rond 17.00 uur zien we de meeste vertragingen teruglopen. De meeste files voorzien we in Midden-Nederland, de noord-zuidroutes.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.