Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
4 meldingen (geen file) Komende week vaak onweershinder mogelijk Zondag kans op hinder door onweer Weekendafsluitingen: hinder voor strand- en festivalgangers 4 meldingen (geen file) LIVE: drukke avondspits [GESLOTEN] RIMOB: rimpelbuis obstakelbeveiliger Noodweer verwacht tijdens middag en avondspits

Aanpak storingen nieuwe Botlekbrug

De nieuwe Botlekbrug, een van de grootste hefbruggen in Europa, is een belangrijke schakel voor weg-, spoor- en scheepvaartverkeer. Omdat elke storing er 1 teveel is, werkt Rijkswaterstaat er hard aan om storingen te voorkomen en het aantal storingen terug te brengen, onder andere door de werking van de brug continu te monitoren en regelmatig preventief onderhoud uit te voeren. Er zijn in het verleden al veel maatregelen getroffen om het storingspercentage van de brug te doen dalen. Denk daarbij onder andere aan aanpassingen in de afhandeling van de storingen. Ook zijn de slagbomen aangepast. Ook zijn er verbeteringen gekomen in de datacommunicatieverbinding met de verkeerscentrale. Verder zijn er verbeteringen aan de grendels gedaan.

Ondanks alle maatregelen en het preventieve onderhoud is een storingsvrije brug helaas niet mogelijk. De enorme afmetingen en het gewicht, de complexiteit van de aanwezige techniek, de combinatie van spoor- en wegverkeer en het groot aantal keren dat de brug per dag opengaat en de hoge snelheid waarmee de brugdekken op en neer gaan, zorgen dat de nieuwe Botlekbrug niet alleen uniek is, maar ook storingen heeft. Iedere beweegbare brug blijft 'een machine' waarbij technische storingen of een technisch defect nooit helemaal te voorkomen is. Rijkswaterstaat doet er uiteraard alles aan om storingen te voorkomen. En als er sprake is van een storing of defect, doet Rijkswaterstaat er alles aan deze zo snel mogelijk te verhelpen zodat de overlast voor de gebruikers van de brug tot een minimum zal worden wordt beperkt.

De Nieuwe Botlekbrug kampte in 2017 op 6056 brugopeningen met 34 storingen. Op 15 januari 2018 was de eerste storing van dit jaar.

Het plan is om het aantal storingen te verlagen door onder andere de storingen aan de grendels met prioriteit aan te pakken. Er wordt hard gewerkt aan een betrouwbare brug voor de toekomst.

In 2017 is uit onderzoek naar voren gekomen dat de lagers van de omloopwielen niet naar behoren functioneren. Alle omloopwielen worden nu gemonitord en als dat nodig is wordt een wiel inclusief lagers preventief vervangen. Dit is al een aantal keer gebeurd. Besloten is om alle 64 omloopwielen inclusief lagers in 2018/2019 te vervangen. Hoe dit het beste gedaan kan worden, allemaal in 1 keer of gefaseerd, wordt nog bekeken.

Foto : Archief VID

Foto: (c) VID
Laatst gewijzigd: 24 januari 2018, 20:07
PO

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
28-05-18, 04:59

Spitsverwachting

ma 28 mei (Ochtend)
zware spits

Het wordt weer lekker warm vandaag en de zon laat zich vaak zien, dus een zonnebril is handig tijdens het autorijden. De maandagochtend is altijd een drukke spits. Dat zal ook nu het geval zijn.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.

ma 28 mei (Avond)
reguliere spits

Ook tijdens de middag en avond is het nog lekker warm en zonnig. Het weer heeft verder geen invloed op het verloop van de spits.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.