Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
6 meldingen (geen file) Proef met dynamische maximumsnelheden op de A2 A4 dicht bij Markiezaat door ernstig ongeluk Vierde rijstrook A4 tussen Vlietland en N14 bij Leidschendam open 6 meldingen (geen file) De A15 bij Hoogvliet dicht na ongeluk Herfstvakantie en werkzaamheden: drukte verwacht Groot onderhoud aan A15 gepland

RIMOB: rimpelbuis obstakelbeveiliger

Regelmatig gebruiken we termen die bij ons ingeburgerd zijn, maar die voor veel weggebruikers onbekend zijn. Zo werd vandaag een RIMOB aangereden. Hieronder meer daarover.

De rimpelbuis obstakelbeveiliger wordt meestal aangeduid als RIMOB. De RIMOB is een constructie die is ontworpen om een aanrijding op een zo veilig mogelijke manier op te vangen. We plaatsen ze op plekken waar twee strengen vangrails samenkomen of als er geen ruimte is voor vangrails.

Ze beschermen het object erachter. Dat kan naast samenkomende vangrails een portaal of bijvoorbeeld de peiler van een brug zijn.

Werking

De RIMOB bestaat uit meerdere segmenten die horizontaal achter elkaar staan. Je kunt zo'n segment vergelijken met een doos, met daarin de rimpelbuis. De middelste segmenten hebben wieltjes. Bij een aanrijding schuiven de segmenten tegen elkaar. De rimpelbuizen nemen het grootste gedeelte van de energie op, waardoor je in de auto een minder harde klap te verduren krijgt.

Aan de zijkant zitten de gebruikelijke vangrails, dus ook als je er van de zijkant tegenaan rijdt, stuiter je niet meteen terug de snelweg op. De officiƫle naam van vangrail is geleiderail: het geleidt een voertuig tot stilstand.

Reparatie

Reparatie of vervanging van de RIMOB gebeurt door een gespecialiseerd bedrijf en vindt vanwege veiligheid en doorstroming vaak buiten spitsuren plaats. Het duurt dus soms enkele uren voordat de RIMOB gerepareerd is, dat zagen we vandaag op de A1. We sluiten tot de reparatie is afgerond de rijstrook ernaast af, want een aanrijding zonder RIMOB kan zeer ernstige gevolgen hebben.

Foto: (c) VID
Foto: (c) VID
Laatst gewijzigd: 25 mei 2018, 10:06
IC

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
18-10-18, 20:10

Spitsverwachting

vr 19 oktober (Ochtend)
(vrijwel) geen spits

Een mooie en droge najaarsdag en rust op de Nederlandse snelwegen, dat is wat wij verwachten. In de loop van de dag kan het wel drukker zijn dan je gewend bent omdat de scholen in de regio Midden en Noord herfstvakantie gaan vieren.

Bij (vrijwel) geen spits wordt tot 75 km verwacht. Enkele files op de zwaarste knelpunten.

vr 19 oktober (Avond)
zware spits

We verwachten extra verkeersdrukte op de snelwegen. Scholen in de regio Zuid komen langzaamaan terug naar huis terwijl de scholen in de regio Noord en Midden juist herfstvakantie zullen gaan vieren. Deels zal dit zich gaan mengen met de forenzenstroom.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.