Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
45 meldingen, waarvan 32 files (101 km) Minister Van Nieuwenhuizen start project vernieuwing aansluiting A16/N3 Kans op gladheid, code geel in grote delen van het land A4 bij Delft dicht na ongeluk 45 meldingen, waarvan 32 files (101 km) A2 bij Zaltbommel dicht door ongeluk Donderdag kans op winterse neerslag tijdens ochtendspits Lange files Noord(oost)-Nederland na ongelukken

RIMOB: rimpelbuis obstakelbeveiliger

Regelmatig gebruiken we termen die bij ons ingeburgerd zijn, maar die voor veel weggebruikers onbekend zijn. Zo werd vandaag een RIMOB aangereden. Hieronder meer daarover.

De rimpelbuis obstakelbeveiliger wordt meestal aangeduid als RIMOB. De RIMOB is een constructie die is ontworpen om een aanrijding op een zo veilig mogelijke manier op te vangen. We plaatsen ze op plekken waar twee strengen vangrails samenkomen of als er geen ruimte is voor vangrails.

Ze beschermen het object erachter. Dat kan naast samenkomende vangrails een portaal of bijvoorbeeld de peiler van een brug zijn.

Werking

De RIMOB bestaat uit meerdere segmenten die horizontaal achter elkaar staan. Je kunt zo'n segment vergelijken met een doos, met daarin de rimpelbuis. De middelste segmenten hebben wieltjes. Bij een aanrijding schuiven de segmenten tegen elkaar. De rimpelbuizen nemen het grootste gedeelte van de energie op, waardoor je in de auto een minder harde klap te verduren krijgt.

Aan de zijkant zitten de gebruikelijke vangrails, dus ook als je er van de zijkant tegenaan rijdt, stuiter je niet meteen terug de snelweg op. De officiƫle naam van vangrail is geleiderail: het geleidt een voertuig tot stilstand.

Reparatie

Reparatie of vervanging van de RIMOB gebeurt door een gespecialiseerd bedrijf en vindt vanwege veiligheid en doorstroming vaak buiten spitsuren plaats. Het duurt dus soms enkele uren voordat de RIMOB gerepareerd is, dat zagen we vandaag op de A1. We sluiten tot de reparatie is afgerond de rijstrook ernaast af, want een aanrijding zonder RIMOB kan zeer ernstige gevolgen hebben.

Foto: (c) RWS
Foto: (c) RWS
Laatst gewijzigd: 25 mei 2018, 10:06
IC

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
18-01-19, 16:55

Spitsverwachting

vr 18 januari (Avond)
reguliere spits

Voor de avondspits verwachten we een normaal verloop. Het is overwegend droog en de files ontstaan al vroeg.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.

ma 21 januari (Ochtend)
zware spits

Een droge, maar koude dag voor de boeg. Omdat het wel droog blijft zullen we niet of nauwelijks met gladheid te maken hebben en verwachten we ook geen problemen voor het verloop van de spits.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.