Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
50 meldingen, waarvan 35 files (142 km) A50 dicht na ongeluk bij Eindhoven Veel vertraging A1 Lochem na ongeval Hinder bij Arnhem door gekantelde truck Waterberg (A12/A50) 50 meldingen, waarvan 35 files (142 km) Lange file A12 na ongeluk De Meern A35 en A1 dicht na ongelukken vrachtauto's bij knp Azelo Dit weekend meerdere wegafsluitingen door wegwerk

RIMOB: rimpelbuis obstakelbeveiliger

Regelmatig gebruiken we termen die bij ons ingeburgerd zijn, maar die voor veel weggebruikers onbekend zijn. Zo werd vandaag een RIMOB aangereden. Hieronder meer daarover.

De rimpelbuis obstakelbeveiliger wordt meestal aangeduid als RIMOB. De RIMOB is een constructie die is ontworpen om een aanrijding op een zo veilig mogelijke manier op te vangen. We plaatsen ze op plekken waar twee strengen vangrails samenkomen of als er geen ruimte is voor vangrails.

Ze beschermen het object erachter. Dat kan naast samenkomende vangrails een portaal of bijvoorbeeld de peiler van een brug zijn.

Werking

De RIMOB bestaat uit meerdere segmenten die horizontaal achter elkaar staan. Je kunt zo'n segment vergelijken met een doos, met daarin de rimpelbuis. De middelste segmenten hebben wieltjes. Bij een aanrijding schuiven de segmenten tegen elkaar. De rimpelbuizen nemen het grootste gedeelte van de energie op, waardoor je in de auto een minder harde klap te verduren krijgt.

Aan de zijkant zitten de gebruikelijke vangrails, dus ook als je er van de zijkant tegenaan rijdt, stuiter je niet meteen terug de snelweg op. De officiƫle naam van vangrail is geleiderail: het geleidt een voertuig tot stilstand.

Reparatie

Reparatie of vervanging van de RIMOB gebeurt door een gespecialiseerd bedrijf en vindt vanwege veiligheid en doorstroming vaak buiten spitsuren plaats. Het duurt dus soms enkele uren voordat de RIMOB gerepareerd is, dat zagen we vandaag op de A1. We sluiten tot de reparatie is afgerond de rijstrook ernaast af, want een aanrijding zonder RIMOB kan zeer ernstige gevolgen hebben.

Foto: (c) VID
Foto: (c) VID
Laatst gewijzigd: 25 mei 2018, 10:06
IC

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
20-06-18, 17:25

Spitsverwachting

wo 20 juni (Avond)
reguliere spits

Op weg naar huis verwachten we meer verkeer dan in de ochtend. De zon schijnt op veel plekken, wat tot enige hinder kan leiden. We gaan vooralsnog uit van een normaal spitsbeeld.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.

do 21 juni (Ochtend)
reguliere spits

Donderdagmorgen kan er een drupje regen vallen, maar veel zal dat niet zijn. We verwachten dan ook een reguliere spits met files op de bekende knelpunten en bij incidenten wat extra vertraging.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.