Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
45 meldingen, waarvan 32 files (101 km) Minister Van Nieuwenhuizen start project vernieuwing aansluiting A16/N3 Kans op gladheid, code geel in grote delen van het land A4 bij Delft dicht na ongeluk 45 meldingen, waarvan 32 files (101 km) A2 bij Zaltbommel dicht door ongeluk Donderdag kans op winterse neerslag tijdens ochtendspits Lange files Noord(oost)-Nederland na ongelukken

Spookrijden: en nu?

Regelmatig krijgen we melding van een spookrijder. Helaas zorgen spookrijders soms voor ongevallen, die vaak ernstig af kunnen lopen.

Hieronder vind je informatie over wat je moet doen als je te maken krijgt met een spookrijder.

Wat te doen als je zelf spookrijder bent?

Allereerst is het van belang dat je je realiseert dat jij de spookrijder bent. Als je op de verkeerde weghelft rijdt, is dat zeer desoriënterend. Al het verkeer komt op jou af, verkeersborden staan niet op jou gericht, het is totaal anders dan je gewend bent. Belangrijkste is dat je niet in paniek raakt. Waarschijnlijk rijd je op de rechterrijstrook, wat natuurlijk de linkerrijstrook is voor al het overige verkeer. Probeer een gat in de tegemoetkomende verkeersstroom te vinden om veilig naar de vluchtstrook te kunnen navigeren. Die zit voor jou als spookrijder dus aan de linkerkant. Als er een brede middenberm is waar je veilig naartoe kunt, kun je ook je auto daarheen sturen.

In beide gevallen zet je daarna je alarmlichten aan en bel je 112. Zij nemen dan contact op met de verkeerscentrale. Van daaruit dirigeren we het overige verkeer naar een bepaalde rijstrook door weggedeelten af te kruisen. Is er geen signalering boven de weg aanwezig, dan kunnen we ook onze weginspecteurs in de gele pick-ups of de regiopolitie inzetten. Zij kunnen langzaam voor het opkomende verkeer gaan rijden, zodat er ruimte is voor de spookrijder om te keren.

Wat kan je doen als je een spookrijder tegen komt?

Het advies is om niet in te halen, rechts te blijven rijden en met lichtsignalen de spookrijder te waarschuwen. Laat een passagier 112 bellen, of rijd naar een veilige plek en bel dan 112. We willen graag weten op welke weg je rijdt, op welke locatie je de spookrijder ongeveer zag en of de spookrijder met je mee of tegen je in reed.

Wat doet Rijkswaterstaat om spookrijden te voorkomen?

Uiteraard doet Rijkswaterstaat er alles aan om spookrijden te voorkomen. Dat gebeurt op meerdere manieren, die vooral bedoeld zijn om vergissingen en desoriëntatie te voorkomen:

1. Via de bekende geel fluorescerende eenrichtingsborden met daaronder de tekst Ga terug, die onder aan afritten staan;

2. Bij afritten staan pijlen op de weg in de juiste rijrichting. Als die pijlen op je af komen, rij je dus verkeerd.

3. De af- en opritten zijn gescheiden door een brede berm en een wit vlak aan het begin.

4. Als een af- of oprit bij een kruising uitkomt, plaatsen we bij voorkeur een rotonde. Die verkleinen de kans dat je gedesoriënteerd raakt.

5. Op een paar specifieke aansluitingen is een doorsteek van de afrit naar de oprit, zodat je kunt keren als je merkt dat je verkeerd bent gereden.

Foto: (c) RWS
Laatst gewijzigd: 6 juli 2018, 21:13
CH

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
18-01-19, 16:55

Spitsverwachting

vr 18 januari (Avond)
reguliere spits

Voor de avondspits verwachten we een normaal verloop. Het is overwegend droog en de files ontstaan al vroeg.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.

ma 21 januari (Ochtend)
zware spits

Een droge, maar koude dag voor de boeg. Omdat het wel droog blijft zullen we niet of nauwelijks met gladheid te maken hebben en verwachten we ook geen problemen voor het verloop van de spits.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.