Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
11 meldingen, waarvan 1 file (2 km) Zomervakantie bijna voorbij, dus drukker op de wegen Hitteprotocol Rijkswaterstaat weer van kracht De A58 bij Oirschot is dicht door ongeval 11 meldingen, waarvan 1 file (2 km) De A20 bij Spaanse Polder langdurig dicht Groot onderhoud A2 bij Breukelen Dit weekend onstuimig weer en vakantieverkeer

Herfst, mist, verlichting. Hoe zat het ook alweer?

Veel relatief nieuwe auto's hebben dagrijverlichting of automatische verlichting en die houden geen rekening met mist. Het probleem met dagrijverlichting is dat het vaak alleen de voorlampen betreft. Als het mistig is, is zo'n auto van achteren slecht zichtbaar.

Automatische verlichting gaat bij mist helemaal niet aan. Het is immers licht buiten. Ook daarmee ben je dus zeer slecht zichtbaar. Het is verstandig om vooraf te weten waar in jouw auto de mistverlichting zit, zodat je deze tijdig aan- en uit kan zetten.

Wanneer?

Het mistachterlicht mag pas aan als het zicht zeer slecht is. De afstand met je voorganger kan je makkelijk meten door te letten op een hectometerpaaltje. Deze paaltjes geven de afstand van 100 meter aan, dus als je vanaf het ene paaltje het volgende niet meer ziet, is dat een indicatie om je mistachterlicht aan te zetten.

Deze verlichting mag je echter niet zomaar altijd aanzetten, want dat kan voor verwarring en ergernis zorgen bij je medeweggebruiker. Maar, wanneer is het wel toegestaan je mistverlichting te gebruiken?

- Bij zeer slecht zicht door regen, mist of sneeuw (we gaan dan uit van minder dan 200 meter zicht op een snelweg) mag je de mistlampen aan de voorkant aan doen.

- Bij minder dan 50 meter zicht door mist of sneeuw op een snelweg mag je de mistlampen aan de achterkant aan doen.

Het is wel belangrijk dat je de mistlampen weer uitzet wanneer de mist opklaart. Het kan je een boete opleveren als je onnodig met mistlampen rijdt.

Spitsstroken

Soms is het zicht op de spitsstrook onvoldoende voor onze camera's, zoals bij mist en sneeuw. Veiligheid van de weggebruiker blijft de eerste prioriteit. Daarom blijven spitsstroken in dat geval dicht, ook al is het druk op de weg. We kunnen het verkeer dan niet voldoende in de gaten houden om de veiligheid te waarborgen.

Rijkswaterstaat raadt weggebruikers aan om bij mist en slecht zicht je rijstijl aan te passen, voldoende afstand te houden en niet onnodig te gaan remmen. Houd daarom ook goed de weer-en verkeersdiensten in de gaten voor de actuele situatie.

Foto: (c) RWS
Laatst gewijzigd: 17 juli 2019, 06:28
CH

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
24-08-19, 22:24

Spitsverwachting

ma 26 augustus (Ochtend)
lichte spits

Zonnebrillenweer, maar wel het einde van de vakantie voor Noord-Nederland. Extra drukte op de wegen dus. Toch verwachten we wel dat we nog even rustig mogen wennen aan de komende drukte.

Bij een lichte spits wordt tot 150 km verwacht. De normale knelpunten hebben files.

ma 26 augustus (Avond)
reguliere spits

Het weer wordt er niet slechter op. dus daar hebben we geen last van. Zoals we van de avondspits kennen, zal deze iets drukker zijn dan de ochtendspits, maar we verwachten geen extremen.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.