Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
7 meldingen, waarvan 3 files (17 km) A2 bij Echt dicht door gekantelde vrachtwagen. Ernstig ongeluk op A28 bij De Wijk Dit weekend vooral hinder bij werkzaamheden aan de A2 7 meldingen, waarvan 3 files (17 km) Haringvlietbrug (A29) dit weekend dicht richting Rotterdam Dit weekend veel hinder verwacht bij werkzaamheden aan de A2 Gekantelde aanhangwagen met varkens op knooppunt Beekbergen

Proef met dynamische maximumsnelheden op de A2

Rijkswaterstaat is een proef gestart met dynamische maximumsnelheden op de A2. Het doel is de doorstroming op het traject richting Utrecht vanaf knooppunt Empel tot vlak voorbij de Martinus Nijhoffbrug over de Waal te verbeteren. De proef duurt tot en met november 2018.

Schokgolven

Op het betreffende traject treden regelmatig zogenaamde 'schokgolven' op. Dit komt o.a. door rembewegingen omdat de weg bij knooppunt Empel van 5 naar 3 rijstroken gaat en door veel instromend verkeer. Deze schokgolven leiden tot ongevallen en files waarin ook weer aanrijdingen plaatsvinden, met nieuwe files tot gevolg. Uit verkeersgegevens blijkt dat in mei/juni en in oktober/november het aantal files op de A2 in de ochtend- en avondspits aanzienlijk hoger is dan in alle overige maanden van het jaar. Ook ontstaan er in noordelijke richting meer files dan in zuidelijke richting.

Proef

Met deze proef verkennen we de effecten van het invoeren van dynamische snelheidslimieten tijdens drukte. Dat zijn vaak de ochtend- en avondspitsen, maar kunnen ook andere momenten zijn. Op basis van het verkeersaanbod wordt via de matrixborden boven de weg de wettelijke maximumsnelheid in de spits aangepast naar 90 km/u. Met deze maatregel willen we de kans op schokgolven door rembewegingen verkleinen, zodat het aantal files en kop-staartbotsingen mogelijk afneemt.

De proef loopt in oktober en november en wordt continu gemonitord. Aan de hand van de resultaten van deze proef kan er wel of niet een definitieve inzet worden gerealiseerd.

Foto: (c) RWS
Laatst gewijzigd: 18 oktober 2018, 19:39
FB

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
15-11-18, 11:36

Spitsverwachting

do 15 november (Avond)
zware spits

Ook deze spits zal een normaal verloop kennen. Op de piek zal er tussen de 200 en 250 kilometer file op de snelwegen staan.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.

vr 16 november (Ochtend)
(vrijwel) geen spits

De dag start op veel plaatsen grijs en mistig. Dit zou wel wat invloed kunnen hebben op het verloop van de spits, die doorgaans op vrijdagochtend erg rustig is. Daar gaan we vooralsnog ook deze ochtend vanuit.

Bij (vrijwel) geen spits wordt tot 75 km verwacht. Enkele files op de zwaarste knelpunten.