Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
12 meldingen (geen file) Kans op bermbranden Zorgen over agressie tegen weginspecteurs Rijkswaterstaat Vrijdag vakantieuittocht: vroeg drukte verwacht 12 meldingen (geen file) Ernstig ongeval op A73 bij Maasbracht Pech op de snelweg: hoe te handelen Extra bevoegdheden voor weginspecteurs

40 bruggen, sluizen en tunnels geselecteerd voor opknapbeurt

In januari 2018 gaf minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat het startsein voor een forse verjongings- en vernieuwingsopgave voor oude tunnels, sluizen, viaducten en bruggen. Rijkswaterstaat kondigde hiervoor toen veertig projecten aan. Nu zijn opnieuw zo?n veertig projecten geselecteerd voor een opknapbeurt. Voor deze verjongings- en vernieuwingsopgave is tot 2028 in totaal 1,5 miljard euro beschikbaar.

Opknapbeurt voor 40 nieuwe projecten

De komende jaren worden negen tunnels onder handen genomen, waaronder de Benelux- en de Drechttunnel. Daarnaast worden de systemen voor de bediening en besturing van meerdere objecten in de Maas opgeknapt, waaronder een aantal sluizen. Ook delen van de aanlegsteigers in Den Helder en op Texel krijgen een opknapbeurt.

Toekomstbestendige infrastructuur

Minister Van Nieuwenhuizen: 'De komende jaren halen we alles uit de kast om de files aan te pakken. Bijvoorbeeld door nieuwe wegen aan te leggen en verkeersknelpunten aan te pakken. Maar ook het onderhoud van onder meer oude tunnels en bruggen is van groot belang voor een toekomstbestendige infrastructuur. Daar investeren we dus flink in.'

Veel bouwwerken zoals bruggen, sluizen, tunnels en viaducten stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw en zijn aan vervanging of groot onderhoud toe. Door de enorme toename van het verkeer en de steeds zwaardere transporten worden ze bovendien intensiever belast. Hierdoor hebben deze objecten meer kans op storingen. Dat leidt tot vertragingen.

Beperken verkeershinder

Hoewel bij onderhoud verkeershinder onvermijdelijk is, maakt Rijkswaterstaat bij deze projecten vroegtijdig en in overleg met provincies, gemeenten, netwerkbeheerders en private partijen afspraken om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Goede bereikbaarheid van de regio staat daarbij centraal.

Duurzame en innovatieve oplossingen

Samen met andere overheden, kennisinstituten en partners in de bouwsector werkt Rijkswaterstaat aan innovatieve en duurzame oplossingen. Denk aan het ontwikkelen van sensoren die realtime signaleren wanneer een brug of tunnel onderhoud nodig heeft. Ook worden asfalt en materialen hergebruikt en doen we aan energiebesparing zoals ledverlichting bij bruggen, tunnels en sluizen.

Foto: (c) RWS
Laatst gewijzigd: 25 november 2018, 17:41
FB

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
19-07-19, 01:41

Spitsverwachting

vr 19 juli (Ochtend)
(vrijwel) geen spits

Vrijdagochtend en zomervakantie. Dat betekent nauwelijks files tijdens de ochtendspits. In de loop van de ochtend/begin van de middag wordt het snel drukker met vakantiegangers. Maar omdat een groot deel van het land al vakantie heeft verwachten we geen grote problemen.

Bij (vrijwel) geen spits wordt tot 75 km verwacht. Enkele files op de zwaarste knelpunten.

vr 19 juli (Avond)
reguliere spits

De derde (en laatste) vakantietuittocht van de zomer. Vanaf komende week zijn ook de scholen in de schoolregio Midden dicht en dat zien we vanmiddag terug op de weg. De eerste files ontstaan vanmiddag vroeg (rond 12.00 uur). Rond 17.00 uur zien we de meeste vertragingen teruglopen. De meeste files voorzien we in Midden-Nederland, de noord-zuidroutes.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.