Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
14 meldingen, waarvan 4 files (11 km) Gekantelde vrachtwagen op de A73 bij Venlo A1 bij Voorthuizen afgesloten na ongeluk Stijging 'snelwegwandelaars' baart Rijkswaterstaat zorgen 14 meldingen, waarvan 4 files (11 km) Komende weken minder verkeer op de weg A50 dicht na ongelukken bij Ravenstein A59 bij Waalwijk dicht door dodelijk ongeval

40 bruggen, sluizen en tunnels geselecteerd voor opknapbeurt

In januari 2018 gaf minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat het startsein voor een forse verjongings- en vernieuwingsopgave voor oude tunnels, sluizen, viaducten en bruggen. Rijkswaterstaat kondigde hiervoor toen veertig projecten aan. Nu zijn opnieuw zo?n veertig projecten geselecteerd voor een opknapbeurt. Voor deze verjongings- en vernieuwingsopgave is tot 2028 in totaal 1,5 miljard euro beschikbaar.

Opknapbeurt voor 40 nieuwe projecten

De komende jaren worden negen tunnels onder handen genomen, waaronder de Benelux- en de Drechttunnel. Daarnaast worden de systemen voor de bediening en besturing van meerdere objecten in de Maas opgeknapt, waaronder een aantal sluizen. Ook delen van de aanlegsteigers in Den Helder en op Texel krijgen een opknapbeurt.

Toekomstbestendige infrastructuur

Minister Van Nieuwenhuizen: 'De komende jaren halen we alles uit de kast om de files aan te pakken. Bijvoorbeeld door nieuwe wegen aan te leggen en verkeersknelpunten aan te pakken. Maar ook het onderhoud van onder meer oude tunnels en bruggen is van groot belang voor een toekomstbestendige infrastructuur. Daar investeren we dus flink in.'

Veel bouwwerken zoals bruggen, sluizen, tunnels en viaducten stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw en zijn aan vervanging of groot onderhoud toe. Door de enorme toename van het verkeer en de steeds zwaardere transporten worden ze bovendien intensiever belast. Hierdoor hebben deze objecten meer kans op storingen. Dat leidt tot vertragingen.

Beperken verkeershinder

Hoewel bij onderhoud verkeershinder onvermijdelijk is, maakt Rijkswaterstaat bij deze projecten vroegtijdig en in overleg met provincies, gemeenten, netwerkbeheerders en private partijen afspraken om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Goede bereikbaarheid van de regio staat daarbij centraal.

Duurzame en innovatieve oplossingen

Samen met andere overheden, kennisinstituten en partners in de bouwsector werkt Rijkswaterstaat aan innovatieve en duurzame oplossingen. Denk aan het ontwikkelen van sensoren die realtime signaleren wanneer een brug of tunnel onderhoud nodig heeft. Ook worden asfalt en materialen hergebruikt en doen we aan energiebesparing zoals ledverlichting bij bruggen, tunnels en sluizen.

Foto: (c) RWS
Laatst gewijzigd: 25 november 2018, 17:41
FB

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
21-02-19, 15:03

Spitsverwachting

do 21 februari (Avond)
reguliere spits

Ook deze spits zal iets rustiger verlopen door de voorjaarsvakantie. Problemen verwachten we vooraf niet. In het midden en zuiden van het land moet je nog wel op de bekende knelpunten rekening houden met filevorming. Verder kan er in het zuiden van het land een buitje vallen.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.

vr 22 februari (Ochtend)
(vrijwel) geen spits

Vrijdagochtend is het over het algemeen altijd lekker rustig. Wel kans op wat mist, maar dat heeft geen heel grote invloed op de ochtendspits.

Bij (vrijwel) geen spits wordt tot 75 km verwacht. Enkele files op de zwaarste knelpunten.