Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
5 meldingen (geen file) Pech? Laat je voertuig niet onbeheerd achter Komende nacht grote kans op strooiacties Lange file op A9 na meerdere ongelukken 5 meldingen (geen file) De A2 dicht bij Eindhoven na ernstig ongeval Enorme file op de A16 richting Rotterdam Het verschil tussen een spoedreparatie en noodreparatie

Stijging 'snelwegwandelaars' baart Rijkswaterstaat zorgen

Sinds 2014 neemt het aantal snelwegwandelaars toe. Niet alleen wandelaars maar fietsers, scootmobielers en berijders van andere voertuigen die niet zijn toegestaan op de snelweg, vallen er ook onder. In 2014 telde Rijkswaterstaat nog 1396 wandelaars, waarbij het in 2018 al gestegen is naar 3170 meldingen.

De stijging heeft vooral te maken met het feit dat we beter registreren en dat weggebruikers en de politie ons vaker weten te vinden. Ook dat het drukker is op de wegen kan meespelen. Rijkswaterstaat roept mensen op om niet langs te snelweg te gaan lopen.

Wat is er zo gevaarlijk aan wandelen langs de snelweg?

Lopen langs de snelweg is levensgevaarlijk. Het verkeer raast met hoge snelheid langs. Met zo'n snelheid ben je slecht zichtbaar, en een ongeluk zit in een klein hoekje. De gevolgen kunnen fataal zijn. Daarnaast wordt het verkeer afgeleid, omdat mensen niet verwachten dat er iemand langs de snelweg loopt. Het levert dus altijd gevaarlijke situaties op; voor zowel diegene die langs de snelweg loopt als voor andere weggebruikers. Denk daarbij ook aan gevaar van eventuele uitwijkmanoeuvres voor andere weggebruikers.

Hoe vaak komt snelweg-wandelen voor?

- 2014: 1396

- 2015: 1684

- 2016: 2150

- 2017: 2683

- 2018: 3170

- 2019 (sinds januari): 220

Waarom doen mensen dat?

Wij noteren alleen het aantal meldingen, niet de reden waarom mensen zich langs de snelweg begeven. Maar onze weginspecteurs, onze oren en ogen op de weg, zien wel de volgende redenen:

1. Mensen die met een lege tank op de snelweg staan

2. Lifters

3. Verwarde personen / mensen onder invloed

4. Chauffeurs die hun voertuig parkeren op de vluchtstrook en vervolgens op zoek gaan naar een supermarkt/winkelcentrum

5. Personen (met name toeristen) die de navigatie verkeerd instellen (o.a. door de navigatie nog op autogebruik te laten staan in plaats van lopend)

Kunnen mensen zelf niet inschatten of ze de snelweg over kunnen steken? Mensen onderschatten soms helaas hoe gevaarlijk het oversteken van een snelweg is. De snelheid op de snelweg is heel moeilijk in te schatten. Auto's rijden met hoge snelheid. Twee keer met je ogen knipperen en een auto is alweer tientallen meters verder. Daarnaast is het niet één auto die je in de gaten moet houden, maar meerdere voertuigen op verschillende rijstroken, met verschillende snelheden. Dat is nooit goed in te schatten, zeker als voetganger niet.

Wat doet Rijkswaterstaat eraan?

Als wij een melding krijgen of op onze camera's zien dat er iemand langs de snelweg loopt sturen we hier een weginspecteur op af om de situatie te beveiligen en schakelen we direct de politie in. En mocht het nodig zijn, dan kunnen we bijvoorbeeld een verkeersmaatregel nemen, zoals het plaatsen van een snelheidsbeperking of een rood kruis.

Wat doet onze weginspecteur als hij iemand ziet wandelen?

Onze weginspecteur zal altijd handelen als hij iemand ziet lopen en een melding maken bij de desbetreffende regionale verkeerscentrale. Die maakt melding bij de politie, en kan eventueel een verkeersmaatregel plaatsen. En hij zorgt voor beveiliging van de situatie ter plekke.

Boetes, wie deelt die uit? En hoe hoog zijn die?

De politie kan iemand die langs de snelweg loopt aanhouden en beboeten. De hoogte van de boete wordt bepaald door het OM.

Tips voor automobilisten die het zien?

Hou altijd je eigen veiligheid in de gaten en bel, als je iemand op de snelweg of over de vluchtstrook ziet lopen, altijd 112. In zo'n geval kan de politie er direct naar toe. En als de situatie daar om vraagt, kunnen wij actie ondernemen door bijvoorbeeld een rijstrook af te sluiten. Het belangrijkste is dat de persoon die langs de weg loopt, daar zo snel mogelijk weer weg is.

Foto: (c) RWS
Foto: (c) RWS
Laatst gewijzigd: 17 augustus 2019, 12:21
CH

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
21-11-19, 21:08

Spitsverwachting

vr 22 november (Ochtend)
(vrijwel) geen spits

Er kan wat lichte regen vallen volgens de weerdiensten, maar op de vrijdagochtend is het standaard erg rustig op de weg. Veel effect heeft het weer dus niet op het verkeer.

Bij (vrijwel) geen spits wordt tot 75 km verwacht. Enkele files op de zwaarste knelpunten.

vr 22 november (Avond)
zware spits

De vrijdagmiddagspits begint traditiegetrouw vroeg. Rond de lunch ontstaan de eerste files en vanaf dat moment stijgt de drukte. De spits houdt hierdoor dus lang aan, met veel dagelijkse drukte.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.