Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
7 meldingen (geen file) Mijd snelwegen rond Utrecht [INGETROKKEN] Drukke maandagochtendspits door pensioenacties Vrachtwagen in de vangrail op A20, weg dicht. 7 meldingen (geen file) Rommelige maandagochtendspits verwacht door OV- en politieacties Geschaarde truck blokkeert Moerdijkbrug (A16) A1 dicht door ongeluk bij Bathmen

Stijging 'snelwegwandelaars' baart Rijkswaterstaat zorgen

Sinds 2014 neemt het aantal snelwegwandelaars toe. Niet alleen wandelaars maar fietsers, scootmobielers en berijders van andere voertuigen die niet zijn toegestaan op de snelweg, vallen er ook onder. In 2014 telde Rijkswaterstaat nog 1396 wandelaars, waarbij het in 2018 al gestegen is naar 3170 meldingen.

De stijging heeft vooral te maken met het feit dat we beter registreren en dat weggebruikers en de politie ons vaker weten te vinden. Ook dat het drukker is op de wegen kan meespelen. Rijkswaterstaat roept mensen op om niet langs te snelweg te gaan lopen.

Wat is er zo gevaarlijk aan wandelen langs de snelweg?

Lopen langs de snelweg is levensgevaarlijk. Het verkeer raast met hoge snelheid langs. Met zo?n snelheid ben je slecht zichtbaar, en een ongeluk zit in een klein hoekje. De gevolgen kunnen fataal zijn. Daarnaast wordt het verkeer afgeleid, omdat mensen niet verwachten dat er iemand langs de snelweg loopt. Het levert dus altijd gevaarlijke situaties op; voor zowel diegene die langs de snelweg loopt als voor andere weggebruikers. Denk daarbij ook aan gevaar van eventuele uitwijkmanoeuvres voor andere weggebruikers.

Hoe vaak komt snelweg-wandelen voor?

- 2014: 1396

- 2015: 1684

- 2016: 2150

- 2017: 2683

- 2018: 3170

- 2019 (sinds januari): 220

Waarom doen mensen dat?

Wij noteren alleen het aantal meldingen, niet de reden waarom mensen zich langs de snelweg begeven. Maar onze weginspecteurs, onze oren en ogen op de weg, zien wel de volgende redenen:

1. Mensen die met een lege tank op de snelweg staan

2. Lifters

3. Verwarde personen / mensen onder invloed

4. Chauffeurs die hun voertuig parkeren op de vluchtstrook en vervolgens op zoek gaan naar een supermarkt/winkelcentrum

5. Personen (met name toeristen) die de navigatie verkeerd instellen (o.a. door de navigatie nog op autogebruik te laten staan in plaats van lopend)

Kunnen mensen zelf niet inschatten of ze de snelweg over kunnen steken? Mensen onderschatten soms helaas hoe gevaarlijk het oversteken van een snelweg is. De snelheid op de snelweg is heel moeilijk in te schatten. Auto's rijden met hoge snelheid. Twee keer met je ogen knipperen en een auto is alweer tientallen meters verder. Daarnaast is het niet één auto die je in de gaten moet houden, maar meerdere voertuigen op verschillende rijstroken, met verschillende snelheden. Dat is nooit goed in te schatten, zeker als voetganger niet.

Wat doet Rijkswaterstaat eraan?

Als wij een melding krijgen of op onze camera?s zien dat er iemand langs de snelweg loopt sturen we hier een weginspecteur op af om de situatie te beveiligen en schakelen we direct de politie in. En mocht het nodig zijn, dan kunnen we bijvoorbeeld een verkeersmaatregel nemen, zoals het plaatsen van een snelheidsbeperking of een rood kruis.

Wat doet onze weginspecteur als hij iemand ziet wandelen?

Onze weginspecteur zal altijd handelen als hij iemand ziet lopen en een melding maken bij de desbetreffende regionale verkeerscentrale. Die maakt melding bij de politie, en kan eventueel een verkeersmaatregel plaatsen. En hij zorgt voor beveiliging van de situatie ter plekke.

Boetes, wie deelt die uit? En hoe hoog zijn die?

De politie kan iemand die langs de snelweg loopt aanhouden en beboeten. De hoogte van de boete wordt bepaald door het OM.

Tips voor automobilisten die het zien?

Hou altijd je eigen veiligheid in de gaten en bel, als je iemand op de snelweg of over de vluchtstrook ziet lopen, altijd 112. In zo'n geval kan de politie er direct naar toe. En als de situatie daar om vraagt, kunnen wij actie ondernemen door bijvoorbeeld een rijstrook af te sluiten. Het belangrijkste is dat de persoon die langs de weg loopt, daar zo snel mogelijk weer weg is.

Foto: (c) RWS
Foto: (c) RWS
Laatst gewijzigd: 19 februari 2019, 11:17
CH

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
19-03-19, 02:58

Spitsverwachting

di 19 maart (Ochtend)
zware spits

Een normale dinsdagochtendspits, dus dat betekent lange files. De eerste vertraging ontstaat al vroeg; de laatste files zijn pas laat opgelost.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.

di 19 maart (Avond)
zware spits

Ook vanmiddag weer voldoende files. Dinsdagmiddag verloopt traditioneel druk.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.