Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
5 meldingen (geen file) Fase 1: Galecopperbrug werkzaamheden Fase 2: Galecopperbrug werkzaamheden Kettingbotsing op A28 bij Amersfoort-Vathorst 5 meldingen (geen file) Flinke vertragingen op A9 en A22 door twee ongevallen Extra controles op A15 tussen Vaanplein en Hoogvliet Groot onderhoud A9 tussen Beverwijk en Rottepolderplein

Kan het asfalt van de snelwegen tegen hitte?

Ja, het asfalt op de rijkswegen is goed bestand tegen hoge temperaturen. Het wegdek is voornamelijk van ZOAB (zeer open asfalt beton)voorzien. ZOAB heeft een open structuur en daardoor loopt de temperatuur van het wegdek minder snel op en zijn géén maatregelen nodig om de weg te koelen.

Toch strooiwagens op de weg

Gemeentelijke en provinciale wegen zijn voornamelijk voorzien van DAB(Dicht Asfalt Beton), Deze wegen kunnen wel last van hebben van de hitte. Gemeenten en/of provincies strooien dan zout om hete gedeelten minder vloeibaar en plakkerig te maken.

Waarom smelt asfalt?

Een asfaltmengsel bestaat uit grind/steenslag, zand en vulstof of een combinatie hiervan en een bindmiddel. Bij asfalt is het bindmiddel: bitumen. Dat is een vloeistof die van nature voorkomt in ruwe aardolie en bij hoge temperaturen vloeibaar wordt. De slijtlaag van het oude, dichte type asfalt (DAB) wordt dan week. Auto's die eroverheen rijden, nemen deeltjes mee aan hun banden waardoor de toplaag van de weg én het rubber beschadigt. De smurrie komt bovendien terecht op andere stukken weg. Dat is gevaarlijk en kan ook schade veroorzaken. Dit geldt niet voor de autosnelwegen met ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton).

Het DAB op sommige stukjes van de rijkswegen is tegenwoordig zo ontworpen dat het ook bestand is tegen de hitte en koeling niet nodig is. Mocht er, bij uitzondering, toch asfaltschade ontstaan door hitte dan ondernemen wij direct actie. Deze uitzonderingen kunnen nog voorkomen op oude stukken Dicht Asfalt Beton, maar dat is een geringe percentage.

Hoe warm is het wegdek nu?

Wil je weten hoe warm het wegdek van de snelwegen nu is? Bekijk dan onze strooikaart.

Foto: (c) RWS
Laatst gewijzigd: 29 juli 2019, 12:02
CH

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
23-09-19, 02:47

Spitsverwachting

ma 30 september (Ochtend)
reguliere spits

Vooral in de noordoostelijke helft van het land kan het nog enige tijd regenen. Dat kan invloed hebben op het verkeer en daardoor kunnen files langer zijn dan normaal.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.

ma 30 september (Avond)
reguliere spits

Morgenmiddag- en avond komen aanvankelijk in het binnenland nog enkele buien voor. Waar de buien vallen kunnen de files langer zijn dan normaal. Verder de dagelijkse drukte op de snelwegen.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.