Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
13 meldingen, waarvan 3 files (14 km) Zwaar ongeluk op de A73 bij Wijchen Dit weekend hinder op A2 Ernstig ongeluk bij Breukelen op de A2 13 meldingen, waarvan 3 files (14 km) Herfstvakantie zorgt voor drukte op de weg Boerenmanifestatie: hinder verwacht Veel vertraging door wegwerk Galecopperbrug A12

De camera's van Rijkswaterstaat

Wie ons twitter-account volgt, kan het niet ontgaan zijn: Wij hebben camera's langs veel van onze wegen hangen. De wegverkeersleiders in de verkeercentrales kunnen veel van deze camera's besturen en in- en uitzoomen, maar kunnen deze beelden niet opnemen.

Deze beelden gebruiken we soms ook op Twitter, maar dat is niet de belangrijkste functie van onze camera's.

Monitoring

De meeste van onze camera's langs de weg zijn er voor verkeersmonitoring. We houden hiermee verkeersstromen, drukte en ongevallen in de gaten. Dit doen we om vanuit de verkeerscentrales te kunnen bijsturen op verkeersveiligheid en doorstroming. Denk hierbij aan het zetten van een rood kruis bij een ongeluk, een snelheidsmaatregel naast een pechgeval op de vluchtstrook of een snelheidsmaatregel én een rood kruis vanwege gevaarlijke voorwerpen op de weg.

Camera in tunnels

In tunnels worden 24/7 beelden opgenomen in het kader van de Tunnelwet met als doel de doorstroming en veiligheid in de tunnels te bevorderen. De beelden kunnen eventueel na een groot ongeval in de tunnel gebruikt worden om te evalueren. De politie kan deze beelden dan vorderen binnen een bepaalde tijd, maar na enkele dagen worden de beelden van de tunnel wel verwijderd.

Schouwen

Ook het openen van spitsstroken gebeurt met behulp van onze camera's. Als de spitsstrook dicht is geweest is een visuele schouwing nodig. Een wegverkeersleider in de regionale verkeerscentrale controleert dan met de camera's of er geen gevaarlijke voorwerpen op de strook liggen of dat er een pechgeval staat. Mocht dat het geval zijn dan kan er een weginspecteur worden aangestuurd om er naar toe te gaan. Ook kan de wegverkeersleider, bij onzekerheid over de veiligheid van de strook, een weginspecteur ter plekke een visuele inspectie laten doen.

Bij spitsstroken zijn dus ook te allen tijde camera's te vinden.

Handhaving

Er zijn enorm veel camera's, die we niet allemaal tegelijkertijd in de gaten kunnen houden. Hoewel we dus regelmatig incidenten in beeld krijgen, kijken we vaak pas met de juiste camera's in de juiste richting nadat we een melding over het incident hebben doorgekregen. We zien dus vrijwel nooit wat de toedracht was van een ongeluk.

Zoals we eerder al noemden, nemen we ook geen camerabeelden op. We kunnen je hierdoor dus nooit voorzien van beelden over incidenten die in het verleden plaatsvonden.

Ook kunnen deze monitoringscamera's de nummerborden van langsrijdend verkeer niet registreren. Hier zijn ze gewoonweg niet voor gebouwd.

Het is een vraag die vaak terugkomt wanneer we het hebben over 'roodkruisnegeerders', maar we kunnen dus niet beboeten op basis van de beelden van onze camera's, simpelweg omdat deze er dus niet zijn.

Sinds mei zijn we wel samen met het OM bezig met een proef met slimme cameras.

Foto: (c) RWS
Laatst gewijzigd: 2 augustus 2019, 15:19
CH

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
22-10-19, 11:37

Spitsverwachting

di 22 oktober (Avond)
zware spits

Dinsdagavondspitsen zijn altijd al zwaar, de regen die verwacht zal hierbij niet helpen. Reken maar op een zware spits met veel files. Bekijk je route voor vertrek. Kan je de reis uitstellen tot buiten de spits? Zeker doen.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.