Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
1 melding (geen file) Vrachtwagen verliest lading op A50 Weggebruikers negeren nog steeds massaal rode kruisen Pakjesavond komt eraan, dan wil je niet in de file staan 1 melding (geen file) Pakjesavondspits met veel lange files Zeer drukke donderdagavondspits Zeer zware donderdagochtendspits

Het verschil tussen een spoedreparatie en noodreparatie

Rijkswaterstaat krijgt regelmatig vragen over spoedreparaties en/of noodreparaties op de snelweg. Wanneer voeren wij deze uit en waarom soms tijdens de spits? Om meer duidelijkheid te geven hebben wij de verschillen hieronder uitgelicht.

Noodreparaties

Als er schades ontstaan, bijvoorbeeld aan het wegdek of vangrail, die acuut gevaar opleveren voor de weggebruiker, dan repareren we deze meteen. Dit noemen we noodreparaties. Dergelijke schades dienen direct, en dus soms tijdens de spits, hersteld te worden. Dit vanwege de veiligheid van de weggebruikers.

Een voorbeeld van een noodreparatie is een flinke schade aan een vangrail. Het komt regelmatig voor dat een vangrail tijdens een ongeval dusdanig beschadigd raakt, dat deze niet meer veilig is.

Omdat vangrails voorkomen dat voertuigen van de weg raken, kantelen of de middenberm doorkruisen is het van belang dat deze direct hersteld worden. Ook grote asfaltschades, zoals gaten of scheuren in het asfalt, worden vaak als noodreparatie uitgevoerd.

Spoedreparaties

Als een schade geen acuut gevaar oplevert voor de weggebruiker, kunnen we de reparatie uitstellen tot een rustiger moment, bijvoorbeeld buiten de spits. Bij een spoedreparatie wordt de schade niet direct, maar wel binnen 24 uur hersteld. Als de reparatie van de schade op een later tijdstip uitgevoerd wordt, dan kan het zijn (afhankelijk van het soort schade) dat er tussentijds een snelheidsbeperking wordt ingesteld.

De matrixborden tonen dan tijdelijk een lagere snelheid dan gebruikelijk op het betreffende traject. De snelheid op de borden is een verplichte snelheid en geen advies.

Melding doen

Heb jij schade gezien op of aan de snelwegen? Je kunt bij ons een melding doen via het gratis telefoonnummer 0800-8002. Dat nummer is bereikbaar van: maandag t/m vrijdag: 07.00-20.00 uur en in het weekend: zaterdag, zondag en feestdagen: 10.00-18.30 uur.

Je kunt ook terecht via onze twitterkanalen @RWSverkeersinfo of @Rijkswaterstaat.

Foto: (c) RWS
Laatst gewijzigd: 14 november 2019, 15:59
CH

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
11-12-19, 11:43

Spitsverwachting

wo 11 december (Avond)
zware spits

In Zeeland en Zuid-Holland neemt in de loop van de middag de kans op een bui toe. In de rest van het land blijft het droog. Los van eventuele incidenten is de verwachting dat je vooral files krijgt op de bekende knelpunten.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.

do 12 december (Ochtend)
zware spits

De donderdag begint droog. Wel is er sprake van enkele wolkenvelden. We verwachten een zware ochtendspits met de gebruikelijke files op de snelwegen.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.