Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
1 melding (geen file) Wantijbrug N3 tot april dicht Aantal snelwegwandelaars neemt opnieuw toe Veilig de weg op in de winter 1 melding (geen file) Weekendwerkzaamheden aan de A15 en A7 De spits is nog op kerstvakantie Afgevallen lading zorgt voor dichte Roertunnel

Het verschil tussen een spoedreparatie en noodreparatie

Rijkswaterstaat krijgt regelmatig vragen over spoedreparaties en/of noodreparaties op de snelweg. Wanneer voeren wij deze uit en waarom soms tijdens de spits? Om meer duidelijkheid te geven hebben wij de verschillen hieronder uitgelicht.

Noodreparaties

Als er schades ontstaan, bijvoorbeeld aan het wegdek of vangrail, die acuut gevaar opleveren voor de weggebruiker, dan repareren we deze meteen. Dit noemen we noodreparaties. Dergelijke schades dienen direct, en dus soms tijdens de spits, hersteld te worden. Dit vanwege de veiligheid van de weggebruikers.

Een voorbeeld van een noodreparatie is een flinke schade aan een vangrail. Het komt regelmatig voor dat een vangrail tijdens een ongeval dusdanig beschadigd raakt, dat deze niet meer veilig is.

Omdat vangrails voorkomen dat voertuigen van de weg raken, kantelen of de middenberm doorkruisen is het van belang dat deze direct hersteld worden. Ook grote asfaltschades, zoals gaten of scheuren in het asfalt, worden vaak als noodreparatie uitgevoerd.

Spoedreparaties

Als een schade geen acuut gevaar oplevert voor de weggebruiker, kunnen we de reparatie uitstellen tot een rustiger moment, bijvoorbeeld buiten de spits. Bij een spoedreparatie wordt de schade niet direct, maar wel binnen 24 uur hersteld. Als de reparatie van de schade op een later tijdstip uitgevoerd wordt, dan kan het zijn (afhankelijk van het soort schade) dat er tussentijds een snelheidsbeperking wordt ingesteld.

De matrixborden tonen dan tijdelijk een lagere snelheid dan gebruikelijk op het betreffende traject. De snelheid op de borden is een verplichte snelheid en geen advies.

Melding doen

Heb jij schade gezien op of aan de snelwegen? Je kunt bij ons een melding doen via het gratis telefoonnummer 0800-8002. Dat nummer is bereikbaar van: maandag t/m vrijdag: 07.00-20.00 uur en in het weekend: zaterdag, zondag en feestdagen: 10.00-18.30 uur.

Je kunt ook terecht via onze twitterkanalen @RWSverkeersinfo of @Rijkswaterstaat.

Foto: (c) RWS
Laatst gewijzigd: 14 november 2019, 15:59
CH

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
18-01-20, 09:30

Spitsverwachting

ma 20 januari (Ochtend)
reguliere spits

Maandagochtend is het bewolkt, maar het blijft droog. We verwachten dat dit een minimale invloed gaat hebben op de spits. Om die reden verwachten we een reguliere spits.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.

ma 20 januari (Avond)
zware spits

Het belooft droog te blijven in de avond. Houd rekening met de dagelijkse portie files rondom de grote steden en bekende knelpunten. We verwachten een zware spits.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.