Deze website gebruikt (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren en voor social media. Lees de cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
10 meldingen (geen file) De A59 is dit weekend dicht naar Den Bosch Ook vrijdag weer druk onderweg Al vroeg erg druk op de snelwegen 10 meldingen (geen file) De A58 naar Bergen op Zoom grotendeels dicht Opvallend veel pechgevallen aan het begin van de donderdagavondspits Hinder A15 door storing Noordtunnel

Vragen

Hier vindt u de meest voorkomende vragen die aan ons worden gesteld.

  • Kan ik jullie aanvullende informatie geven over een verkeerssituatie?

    Hoewel we gebruik maken van geavanceerde apparatuur om u als weggebruiker op de hoogte te houden van de actuele verkeerssituatie zijn extra ogen en oren natuurlijk nooit weg. Ziet u opvallende zaken op het wegennet, bent u getuige van een aanrijding of heeft u beeldmateriaal van een opvallende verkeerssituatie? We houden ons van harte aanbevolen. U kunt een e-mail sturen naar mediateamvi@rws.nl of ons bereiken op twitter via @RWSverkeersinfo.

  • Wat zijn files, hoe ontstaan ze en wat is er tegen te doen?

    File is een verzamelbegrip van drie soorten stagnerend verkeer:

    • langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens harder rijdt dan 50 km/u, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/u;
    • stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal langzamer dan 25 km/u rijdt;
    • langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer veelal over een wat langer traject met hierin "groepen" stilstaand verkeer.
    Filevorming kan twee hoofdoorzaken hebben:
    • er is (tijdelijk) te veel verkeersaanbod;
    • er is (tijdelijk) te weinig wegcapaciteit beschikbaar.

    Een wegdeel heeft een maximaal verkeersaanbod (verkeersintensiteit) dat verwerkt kan worden, de capaciteit. Is er sprake van meer verkeersaanbod dan ontstaat file. De emmer loopt als het ware over. Het effect zien we op vrijwel elke werkdag wanneer het verkeersaanbod hoger ligt dan een aantal knelpunten kan verwerken. Voor deze knelpunten ontstaan files.

    Daarbij komt dat de capaciteit naast de intensiteit ook kan variƫren in de tijd. Denk daarbij aan bijvoorbeeld weersomstandigheden (regen, sneeuw en gladheid), ongevallen en wegwerkzaamheden. Een deel van deze zaken zijn gepland, een ander deel is vanwege de aard niet te plannen (incidenten). In de verkeersinformatie wordt soms een oorzaak gemeld. In dat geval gaat het om files als gevolg van te weinig wegcapaciteit. Wordt er geen oorzaak gemeld, dan is of de oorzaak niet bekend, of (en dat is meestal het geval) gaat het om een file als gevolg van teveel verkeersaanbod (spitsfiles).

    Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de volgende sites:

  • Waarom zijn er verschillen in totale filelengtes tussen de verschillende verkeersinformatiediensten?

    Voor het leveren van verkeersinformatie zijn meetgegevens nodig afkomstig van meetinstrumenten. De afgelopen decennia waren deze meetgegevens vooral afkomstig van onze meetlussen op belangrijke A-wegen. Met het toenemen van het verkeer, kwamen op steeds meer plaatsen vertragingen voor. De behoefte aan verkeersinformatie voor A- en N-wegen bij de weggebruiker nam daarmee ook steeds meer toe.

    Diverse partijen gebruiken daarom aanvullende inwinmethodes. Zo combineert de ANWB de informatie uit onze lussen met informatie die de wegenwacht doorgeeft. TomTom en Flitsmeister gebruiken gegevens van mobiele (navigatie)apparaten en apps. En op deze site vindt u naast de standaard verkeersinformatie ook reistijdgegevens uit het INMOVES meetnetwerk op basis van bluetooth. Door die verschillende vormen van additionele inwinning, is ook de uiteindelijke informatie van de verschillende diensten niet altijd hetzelfde.

    Nadrukkelijk geldt dat meer niet altijd beter is: het is belangrijk dat gemelde vertragingen er ook echt staan.

  • Waarom geven jullie alleen vertragingstijden tot op de minuut nauwkeurig tot een half uur vertraging?

    Vertragingen op het snelwegennetwerk worden in de regel gemeten met detectielussen. Bij heel langzaam rijdend verkeer wordt de foutmarge van die metingen groter dan de gemeten waarde, waardoor er niet meer betrouwbaar gemeten kan worden. Het is daarom dat wij de maximaal weergegeven vertraging beperken tot een half uur en daarna spreken over ‘meer dan een half uur’.

    Bovendien is in dat soort situaties vaak sprake van een bijzondere oorzaak, zoals ongevallen en wegwerkzaamheden. Die verlagen de betrouwbaarheid van de metingen verder, maar belangrijker is nog dat het wegnemen van die oorzaak (het beëindigen van de werkzaamheden of het vrijgeven van de weg) de vertraging snel doet slinken.

  • Mogen jullie zomaar mijn foto op rijkswaterstaatverkeersinformatie.nl plaatsen?

    Als we via email of twitter een foto toegestuurd krijgen, vragen wij altijd eerst aan de maker of wij de foto mogen plaatsen en zetten dan ook een bronvermelding bij de foto. Ere wie ere toekomt.

Staat uw vraag er niet bij? Bel dan gratis met onze landelijke informatielijn: 0800-8002
7 dagen per week geopend: werkdagen 7-20 uur, overige dagen 10-18:30 uur

Verkeersbeeld

[klik voor streaming]
21-04-18, 00:07

Spitsverwachting

ma 23 april (Ochtend)
reguliere spits

Vandaag is er een grote kans op neerslag. Afhankelijk van wanneer en waar de neerslag valt kunnen de files die ontstaan snel in lengte toenemen.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.

ma 23 april (Avond)
lichte spits

Voor de avondspits eigenlijk hetzelfde beeld als tijdens de ochtendspits met kans op buien. Bij veel neerslag kan de spitspiek hoger liggen.

Bij een lichte spits wordt tot 150 km verwacht. De normale knelpunten hebben files.